Nakon što je u uzavreloj atmosferi dupkom ispunio auditorij na premijerama u Rijeci i Zagrebu, dvostruki laureat Međunarodnog filmskog festivala u Rotterdamu (IFFR) uskoro dolazi i pred šibensku publiku! Dokumentarno-igrani film Fiume o morte!, ovjenčan u Rotterdamu glavnom nagradom i nagradom FIPRESCI, na repertoar Art kina Arsen stiže u srijedu, 5. ožujka. Projekcija je na rasporedu u 20.30 sati, a u razgovoru nakon projekcije predstavit će ga redatelj i scenarist, Igor Bezinović.
Osebujno, hibridno ostvarenje na inovativan način tematizira fascinantnu i široj javnosti nepoznatu povijesnu epizodu, kada je 1919. godine talijanski pjesnik, dandy i propovjednik rata Gabriele D’Annunzio okupirao Rijeku. Današnji stanovnici grada Rijeke, kojeg Talijani zovu Fiume, u filmu prepričavaju, rekonstruiraju i reinterpretiraju bizarnu priču o 16-mjesečnoj okupaciji. Oživljavajući kroz filmske slike bogatu arhivu, u filmu se uz kreativan pristup i promišljen omjer humora i ozbiljnosti propituju posljedice okupacije grada na grad i njegove stanovnike.
“Postoji vrlo bogata arhiva, cijeli taj period pokriven je mnoštvom fotografija i snimki jer je D’Annunzio bio opsjednut propagandom. U filmu koristim arhivske materijale te ih uz pomoć mojih sugrađana stavljam u suvremeni kontekst. Ideja filma nije samo prikazati ovu priču, već i potaknuti publiku na razmišljanje kako fotografije, videa i filmovi utječu na interpretacije naših sadašnjih života i kako povijesne činjenice utječu na živote naših gradova danas”, pojašnjava Bezinović. Njegov redateljski potpis stoji na nizu nagrađivanih kratkometražnih naslova, dugometražnom dokumentarcu Blokada (2012.) te cjelovečernjem igranom filmu Kratki izlet (2017.) koji mu je donio i Veliku zlatnu Arenu.
Fiume o morte! prvi je hrvatski film koji je osvojio glavnu nagradu u Rotterdamu, čiji središnji natjecateljski program Tiger promovira inovativni i avanturistički duh filmaša u usponu. Uz kanskom Zlatnom palmom i aktualnom nominacijom za Oscara ovjenčanog kratkometražnog filma Čovjek koji nije mogao šutjeti Nebojše Slijepčevića, koji se također nekoliko puta našao na platnu kina Arsen, Bezinovićev je film nezaobilazan primjer svježe, promišljene i internacionalno relevantne autorske poetike. Stoga je i važna potvrda da suvremeni hrvatski film nedvojbeno osigurava svoje mjesto na globalnoj kinematografskoj karti.
“Čisti riječki antidepresiv” (Novi list), “buran, besprijekorno duhovit i zajedljiv, s nepogrešivom sigurnošću u svom stavu” (High on Films), “događaj 2025. godine” (Jutarnji list) – neke su od sintagma kojima je film opisivan u medijima. Redatelj ga naziva ljubavnim pismom svojoj rodnoj Rijeci, njezinim građankama i građanima. Fiume o morte! je nastao u produkciji kuće Restart, uz producente Vanju Jambrović i Tibora Kesera, te u koprodukciji s kućom Nosorogi iz Slovenije i Videomante iz Italije. Direktor fotografije je Gregor Božič, montažu potpisuje Hrvoslava Brkušić, za kostimografiju su zaslužne Tajči Čekada i Manuela Paladin, a direktorica castinga je Sara Jakupec.
Uz razgovor s redateljem, šibenska premijera u Art kinu Arsen bit će prilika i za širenje diskusiju o tom povijesnom periodu i na primjeru Šibenika, osobito zato što je, prema riječima redatelja, okupacija Rijeke u D’Annunzijevoj glavi bila samo stepenica za osvajanje cijelog istočnog Jadrana, što se realiziralo tek 20 godina kasnije kroz suradnju Pavelića i Mussolinija u Drugom svjetskom ratu.
Uz pomoć povjesničara Branimira Renju, stručnjaka za ovaj povijesni period i jednog od pokretača pub kviza u Azimutu, razgovor će nastojati rasvijetliti sljedeća pitanja: koliko je D’Annunzio imao utjecaja na šibenske talijanaše i autonomaše u periodu između dva svjetska rata? Kako su izgledali politički odnosi u gradu u kojem raste nacionalna svijest većinskog slavenskog stanovništva? Kako je izgledala talijanska okupacija Šibenika netom nakon završetka Prvog svjetskog rata? Kako su na grad utjecala velika predratna politička previranja dok još nije bilo jasno da li će Šibenik pripasti Italiji ili Kraljevini SHS, ali i da li je D’Annunzio planirao pohod i na Šibenik? Razgovor će moderirati koordinatorica filmskog programa Kuće umjetnosti Arsen, Jelena Svirčić.
Podijeli sa drugima!
Nakon što je u uzavreloj atmosferi dupkom ispunio auditorij na premijerama u Rijeci i Zagrebu, dvostruki laureat Međunarodnog filmskog festivala u Rotterdamu (IFFR) uskoro dolazi i pred šibensku publiku! Dokumentarno-igrani film Fiume o morte!, ovjenčan u Rotterdamu glavnom nagradom i nagradom FIPRESCI, na repertoar Art kina Arsen stiže u srijedu, 5. ožujka. Projekcija je na rasporedu u 20.30 sati, a u razgovoru nakon projekcije predstavit će ga redatelj i scenarist, Igor Bezinović.
Osebujno, hibridno ostvarenje na inovativan način tematizira fascinantnu i široj javnosti nepoznatu povijesnu epizodu, kada je 1919. godine talijanski pjesnik, dandy i propovjednik rata Gabriele D’Annunzio okupirao Rijeku. Današnji stanovnici grada Rijeke, kojeg Talijani zovu Fiume, u filmu prepričavaju, rekonstruiraju i reinterpretiraju bizarnu priču o 16-mjesečnoj okupaciji. Oživljavajući kroz filmske slike bogatu arhivu, u filmu se uz kreativan pristup i promišljen omjer humora i ozbiljnosti propituju posljedice okupacije grada na grad i njegove stanovnike.
“Postoji vrlo bogata arhiva, cijeli taj period pokriven je mnoštvom fotografija i snimki jer je D’Annunzio bio opsjednut propagandom. U filmu koristim arhivske materijale te ih uz pomoć mojih sugrađana stavljam u suvremeni kontekst. Ideja filma nije samo prikazati ovu priču, već i potaknuti publiku na razmišljanje kako fotografije, videa i filmovi utječu na interpretacije naših sadašnjih života i kako povijesne činjenice utječu na živote naših gradova danas”, pojašnjava Bezinović. Njegov redateljski potpis stoji na nizu nagrađivanih kratkometražnih naslova, dugometražnom dokumentarcu Blokada (2012.) te cjelovečernjem igranom filmu Kratki izlet (2017.) koji mu je donio i Veliku zlatnu Arenu.
Fiume o morte! prvi je hrvatski film koji je osvojio glavnu nagradu u Rotterdamu, čiji središnji natjecateljski program Tiger promovira inovativni i avanturistički duh filmaša u usponu. Uz kanskom Zlatnom palmom i aktualnom nominacijom za Oscara ovjenčanog kratkometražnog filma Čovjek koji nije mogao šutjeti Nebojše Slijepčevića, koji se također nekoliko puta našao na platnu kina Arsen, Bezinovićev je film nezaobilazan primjer svježe, promišljene i internacionalno relevantne autorske poetike. Stoga je i važna potvrda da suvremeni hrvatski film nedvojbeno osigurava svoje mjesto na globalnoj kinematografskoj karti.
“Čisti riječki antidepresiv” (Novi list), “buran, besprijekorno duhovit i zajedljiv, s nepogrešivom sigurnošću u svom stavu” (High on Films), “događaj 2025. godine” (Jutarnji list) – neke su od sintagma kojima je film opisivan u medijima. Redatelj ga naziva ljubavnim pismom svojoj rodnoj Rijeci, njezinim građankama i građanima. Fiume o morte! je nastao u produkciji kuće Restart, uz producente Vanju Jambrović i Tibora Kesera, te u koprodukciji s kućom Nosorogi iz Slovenije i Videomante iz Italije. Direktor fotografije je Gregor Božič, montažu potpisuje Hrvoslava Brkušić, za kostimografiju su zaslužne Tajči Čekada i Manuela Paladin, a direktorica castinga je Sara Jakupec.
Uz razgovor s redateljem, šibenska premijera u Art kinu Arsen bit će prilika i za širenje diskusiju o tom povijesnom periodu i na primjeru Šibenika, osobito zato što je, prema riječima redatelja, okupacija Rijeke u D’Annunzijevoj glavi bila samo stepenica za osvajanje cijelog istočnog Jadrana, što se realiziralo tek 20 godina kasnije kroz suradnju Pavelića i Mussolinija u Drugom svjetskom ratu.
Uz pomoć povjesničara Branimira Renju, stručnjaka za ovaj povijesni period i jednog od pokretača pub kviza u Azimutu, razgovor će nastojati rasvijetliti sljedeća pitanja: koliko je D’Annunzio imao utjecaja na šibenske talijanaše i autonomaše u periodu između dva svjetska rata? Kako su izgledali politički odnosi u gradu u kojem raste nacionalna svijest većinskog slavenskog stanovništva? Kako je izgledala talijanska okupacija Šibenika netom nakon završetka Prvog svjetskog rata? Kako su na grad utjecala velika predratna politička previranja dok još nije bilo jasno da li će Šibenik pripasti Italiji ili Kraljevini SHS, ali i da li je D’Annunzio planirao pohod i na Šibenik? Razgovor će moderirati koordinatorica filmskog programa Kuće umjetnosti Arsen, Jelena Svirčić.