OBAVIJEST
Jugoslavija, 1966., c/b, 73′
Režija: Vatroslav Mimica
Scenarij: Fedor Vidas, Vatroslav Mimica
Uloge: Slobodan Dimitrijević, Pavle Vuisić, Gizela Huml, Jagoda Kaloper, Srđan Mimica, Fabijan Šovagović
Nakon svojeg prvog modernističkog igranog filma Prometej s otoka Viševice, u filmu Ponedjeljak ili utorak najznačajniji hrvatski filmski modernist Vatroslav Mimica nastavlja s upotrebom naglašenih motiva otuđenja i postvarenja, odnosno dehumanizacije u suvremenoj civilizaciji, čije nasljeđe čini i traumatično ratno iskustvo, jedan od glavnih obilježja Mimičina opusa.
Ponedjeljak ili utorak prati jedan dan u životu urbanog intelektualca u modernom europskom gradu. Tijekom dana kroz svijest mu prolaze brojne misli i slike, sjećanja na djetinjstvo, bivša supruga, sadašnja djevojka, a ponajprije u ratu stradali otac… Kroz fabularno nepovezane stilizirane prizore koji predstavljaju tok svijesti glavnog junaka, Mimica modernističkim metodama, tada novoj pojavi u hrvatskom filmu, na iznimno snovit način razvija priču o otuđenosti modernog svijeta.
U ovom filmu Arsen Dedić ostvario je svoje prvo pojavljivanje na filmu ili riječima muzikologinje Irene Paulus: Arsen je, dakle, ‘ušao’ u film sasvim netipičnim putem i sasvim netipičnim filmom. U filmu ‘Ponedjeljak ili utorak’ pojavljuje se kao pjevač-trubadur, pretvarajući se od nevidljivog vokalista prepoznatljiva glasa u fizički prisutnog, pomalo politički intoniranoga komentatora. Džezističku glazbenu ‘pratnju’ skladao je Miljenko Prohaska, ali u glazbenome tkanju ‘Ponedjeljka ili utorka’ pjesme Arsena Dedića imaju posebno mjesto.
Film je nagrađen je na Pulskom festivalu Velikom zlatnom arenom za najbolji film i Zlatnom arenom za režiju.
(Tekst: J.S.)